dzieci przedszkolne odpoczywające w hamaku
1 minuta

Czy w przypadku dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu da się „przedawkować” terapię?

Przemęczone dziecko? W naszych czasach to dość częsty obrazek. Ale czy da się przedawkować terapię? Przeczytaj.

mgr. Urszula Niewiarowska

Absolwentka polonistyki Uniwersytetu w Białymstoku, studiów podyplomowych w zakresie wczesnej interwencji terapeutycznej. Logopeda ze specjalizacją w zakresie surdologopedii. Certyfikowany diagnosta ADOS-2

Terapie dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu można „przedawkować” w takim sensie, że nadmierna ilość terapii lub zbyt intensywne podejście może być niekorzystne dla dziecka. Dzieci autystyczne, tak jak każde inne dzieci, potrzebują równowagi między nauką i rozwojem a odpoczynkiem i czasem na zabawę. Istnieją pewne kierunki terapeutyczne, które mogą być przydatne dla dzieci autystycznych, takie jak terapia behawioralna, terapia zajęciowa, terapia mowy i wiele innych. Jednak to, co jest kluczowe, to dostosowanie ilości i rodzaju terapii do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.

Oto kilka ważnych rzeczy do rozważenia:

  1. Indywidualizacja podejścia: Każde dziecko autystyczne jest unikalne, więc podejście terapeutyczne powinno być dostosowane do jego konkretnych potrzeb. To oznacza, że nie ma jednej uniwersalnej terapii, która pasuje do wszystkich dzieci autystycznych.
  2. Równowaga między terapią a życiem codziennym: Terapie powinny być zintegrowane z codziennym życiem dziecka. Nadmierna ilość terapii może być stresująca i niezdrowa zarówno dla dziecka, jak i rodziny. Ważne jest, aby znaleźć równowagę między terapiami a czasem na odpoczynek i zabawę.
  3. Obserwacja i reakcja na sygnały dziecka: Rodzice i terapeuci powinni uważnie obserwować reakcje dziecka na terapie. Jeśli dziecko jest przemęczone, zestresowane lub wykazuje oznaki frustracji związanej z terapią, może to być sygnałem, że należy dostosować ilość lub rodzaj terapii.
  4. Wsparcie emocjonalne i społeczne: Dzieci autystyczne potrzebują nie tylko terapii, ale także wsparcia emocjonalnego i społecznego. To ważne, aby budować relacje i rozwijać umiejętności społeczne w naturalnym otoczeniu, nie tylko podczas terapii.
  5. Komunikacja z terapeutami: Ważne jest, aby utrzymywać otwartą komunikację z terapeutami dziecka i wspólnie planować terapie.

Podsumowując, terapie dla dzieci autystycznych są ważne, ale kluczowe jest ich dostosowanie do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka oraz utrzymanie równowagi między terapiami a życiem codziennym. Nadmierna ilość terapii może być męcząca i niekorzystna, dlatego ważne jest, aby podejść do tego z umiarem i elastycznością.

Śledź nas na social media

Dzielimy się również wiedzą na naszych profilach społecznościowych

Dołącz do nas na YouTube

Filmy wideo, poradniki i ciekawostki na temat radzenia z dziećmi