Wspólne pole uwagi to pojęcie z zakresu psychologii społecznej i odnosi się do sytuacji, w której dwie lub więcej osób skupia swoją uwagę na tym samym przedmiocie, zjawisku lub sytuacji. Wspólne pole uwagi jest ważnym elementem interakcji międzyludzkich, ponieważ umożliwia ludziom nawiązanie kontaktu i komunikację.
Wspólne pole uwagi pojawia się w wielu sytuacjach, na przykład podczas rozmowy, oglądania filmu, czy grania w gry zespołowe. Wtedy wszyscy uczestnicy skupiają swoją uwagę na tym samym przedmiocie, co umożliwia im wspólne przeżywanie danej sytuacji. Wspólne pole uwagi jest szczególnie istotne w sytuacjach, w których występuje konflikt lub różnice między ludźmi, ponieważ umożliwia im znalezienie wspólnego punktu widzenia.
Wspólne pole uwagi jest zjawiskiem dynamicznym i zmienia się w czasie. Może się rozszerzać lub zwężać, w zależności od sytuacji i aktywności uczestników. Ważne jest, aby uczestnicy mieli zdolność do wychwytywania zmian w wspólnym polu uwagi, aby uniknąć konfliktów lub nieporozumień.
Wspólne pole uwagi jest także ważnym elementem wychowania i edukacji. Na przykład nauczyciele, rodzice czy terapeuci muszą mieć zdolność do utrzymania wspólnego pola uwagi z dzieckiem, aby zrozumieć jego potrzeby i problemy oraz pomóc mu w rozwoju. Wspólne pole uwagi jest również ważne w grupach pracy, ponieważ umożliwia pracownikom skuteczną komunikację i rozwiązywanie problemów.
Zaburzenia wspólnego pola uwagi bardzo często występuje u dzieci z autyzmem. Ze względu na zaburzenia obejmujące kontakt wzrokowy i naśladownictwo trudno jest z takim dzieckiem zbudować wspólne pole uwagi. Należy ono jednak do trójki celów podstawowych terapii dziecka z autyzmem. Jego zbudowanie stanowi podwalinę dalszych umiejętności jakie dziecko nabywa w trakcie procesów terapeutycznych.