Terapia pedagogiczna to zespół technik rozwijających poszczególne strefy rozwoju. W trakcie tej formy wspomagania przeprowadzamy następujące ćwiczenia z dzieckiem:
Motoryka duża
Poprawiamy umiejętności ruchowe dziecka. W trakcie zajęć dziecko nie siedzi tylko przy stoliku. Chodzi, siada, przysuwa i odsuwa krzesełko, skacze lub przeskakuje przeszkody, pokonuje tor przeszkód, sięga po przedmiot z przekroczeniem linii środkowej ciała lub wykonując inne ruchy, np. sięganie.
Motoryka mała
Ćwiczenia praktyczne, umożliwiające dziecku np. zapięcie guzika, pokolorowanie obrazka, wykonanie rysunku czy napisanie liter i cyfr
Percepcja wzrokowa
Ćwiczenia stymulujące zmysł wzroku, np. odnajdywanie par takich samych figur, kolorów, wzorów czy obrazków, wyszukiwanie różnic, układanie obrazków rozciętych na kilka elementów, łączenie cech przedmiotów, układanie sekwencji, szeregów, dostrzeganie relacji miedzy przedmiotami
Percepcja słuchowa
Ćwiczymy rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, rozpoznawanie instrumentów, odtwarzanie sekwencji słuchowych np. z wykorzystaniem instrumentów, naukę piosenek i wierszyków
Koordynacja wzrokowo i słuchowo-ruchową
Bawiąc się z nim w sposób tematyczny, muzyczny, plastyczny z jednoczesnym wspomaganiem funkcji sprawnościowych całego ciała
Percepcja dotykowa
Ćwiczymy bazując na materiale sensoplastycznym i sensotechnicznym grając np. w memo dotykowe
Umiejętności komunikacyjne
Każde zajęcia to przecież dialog, możemy wykorzystywać tu zdjęcia, obrazki, AAC lub nazywać w sposób werbalny rzeczy, ich cechy i czynności, które wykonują
Umiejętności poznawcze
Ćwiczymy tu wykorzystywanie przedmiotów zgodnie z ich przeznaczeniem, łączymy przedmioty ze względu na ich sposób przeznaczenia lub inne cechy je łączące, wykluczamy ze zbioru to co nie pasuje, przeliczamy, porównujemy pod względem jakościowym i ilościowym, uczymy się orientacji przestrzennej, poznajemy litery i cyfry, stymulujemy mechanizmy mózgu odpowiedzialne za logiczne myślenie i umiejętności poznawania i interpretowania we właściwy sposób otaczającego nas świata
Umiejętności emocjonalne i społeczne
Kształtujemy kontrolę nad emocjami oraz ich rozpoznawanie u siebie i innych, poznajemy środowisko w którym żyjemy.
Utrwalamy nabyte umiejętności i stymulujemy ich dalszy rozwój.
Program terapii pedagogicznej dostosowany jest do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. Planowany proces terapii oparty jest o specjalistyczną diagnozę potrzeb, określającą poziom funkcjonowania dziecka we wszystkich strefach rozwoju. W Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu Specjalistycznym IN-PROGRES do tego celu wykorzystujemy wystandaryzowany test KORP z wydawnictwa Komlogo.
Każde zajęcia terapii pedagogicznej to przede wszystkim zabawa i ciekawe doznania. Wejście na terapię nie oznacza nudnego siedzenia i pisania czy rysowania. Dzieci Naszego Przedszkola wiedzą, że czas przeznaczony na terapię pedagogiczną jest czasem świetnej zabawy, nowych doznań i nie ma tu ani nic nudnego. Wszystko jest przygodą.